KERNPUNTEN
- Meer dan een vijfde van de afstand die in 2021 door Europese vrachtauto’s werd afgelegd, was “deadhead kilometers”, waarbij voertuigen leeg reden, vaak op de terugweg van een reis.
- Dit betekent dat vrachtwagens miljarden kilometers afleggen zonder enige lading – met aanzienlijke financiële en ecologische kosten voor verladers en vervoerders.
- Technologie helpt om vrachtwagens te matchen met degenen die ladingen verzenden, maar hiervoor is samenwerking met de industrie vereist.
Vrachtwagens die leeg rijden hebben zowel financiële als milieukosten.
De wegtransportsector heeft een groot probleem. Elke dag rijden duizenden vrachtwagens lange kilometers over snelwegen die volledig leeg zijn. De afstanden die ze afleggen zonder vracht aan boord bereiken elk jaar vele miljarden kilometers.
Zodra een vrachtwagen zijn lading heeft afgeleverd, heeft hij mogelijk geen goederen om te vervoeren voor de terugreis en rijdt leeg terug.
Het probleem van lege vrachtwagens is in Europa erger geworden, waarbij het aandeel van kilometers dat wordt gereden door voertuigen zonder lading stijgt.
Volgens gegevens van de Europese Commissie legden vrachtwagens in de EU in 2021 zogenaamde “deadhead” afstanden af van ongeveer 34 miljard kilometer (21 miljard mijl). Dit komt overeen met meer dan een vijfde (21,2%) van de totale afgelegde afstand door vrachtvervoer over de weg in het blok vorig jaar, een stijging ten opzichte van 20% in 2020. Nederland is volgens deze onderzoek op de tweede plaats uitgaande van Nationaal niveau.
Een gecompliceerde zaak
De wegtransportsector is van nature complex: fabrikanten of detailhandelaren die goederen moeten vervoeren, bevinden zich op talloze locaties en verzenden verschillende hoeveelheden vracht naar vele bestemmingen, waarbij ze soms afhankelijk zijn van meerdere vervoerders om dit te doen.
Transportbedrijven hebben idealiter één klant (of klanten) nodig voor de heenreis en een andere voor de terugreis. Als ze geen twee klanten hebben, rijden voertuigen leeg. Maar naast een zending voor de terugreis hebben ze ook een vrachtwagen nodig die bij hun lading past, met uitrusting zoals koeling of een voertuig met een heftruck.
“Er zijn veel factoren betrokken bij het vinden van de volgende compatibele lading, zolang er niet samengewerkt wordt op dit gebied, zal deze probleem alleen maar groter worden.”, volgens S.A.S. Arakel, oprichter van softwarebedrijf voor transportbeheer Daily Cargo.
Digitaal vervoer
Vertrouwen op analoge processen kan ook een probleem zijn, De toeleveringsketen [sector] is een van de laatste industrieën die digitaal gaat. Er wordt veel gesproken vanuit het oogpunt van opslag, of het nu gaat om robotica [of] geautomatiseerde vrachtwagens, maar vanuit het oogpunt van transport ontbreekt het ons eigenlijk aan een digitale oplossing.
Sommige vervoerders boeken nog steeds leveringen via telefoon of e-mail. Dit betekent dat informatie over wat naar waar wordt verzonden niet altijd centraal wordt bewaard, waardoor het moeilijker wordt om zendingen te vinden om vrachtwagens te vullen voor de terugreis.
De prijs van het verzenden van goederen via vrachtvervoer over de weg in Europa bereikte een “all-time high” volgens een index die vorige maand door de International Road Transport Union in een rapport werd gepubliceerd. De tarieven voor Europese contractvracht stegen in het tweede kwartaal van het jaar met 6,1 punten in vergelijking met het eerste kwartaal, waarbij de tarieven op jaarbasis met 13,1 punten stegen.
Behalve geld besparen, willen verladers ook hun impact op het milieu verminderen, maar er moet dan ook fundamentele verandering komen. Er zijn nog steeds loskoppelingen zichtbaar, waar je bedrijfsleiders hebt die echt gefocust zijn op duurzaamheid, maar dan heb je lokale operators of transportbedrijven die iets heel anders doen.
Transparantie in de toeleveringsketen
Het is een probleem dat ook Daily Cargo probeert aan te pakken. Een jaar geleden lanceerden wij onze platform om (lege) vrachtwagens en bestelwagen te matchen met verladers die goederen van derden moeten vervoeren.
Wagenparken die zijn toegewijd aan één klant, worden vaak geplaagd door veel lege kilometers. Onze hoop voor de toekomst is dat wij en anderen in onze branche niet alleen in staat zijn om lege kilometers te verminderen, maar ook om het wantrouwen tussen partijen weg te nemen, zichtbaarheid te creëren in vraag en aanbod en een transparantie te ontwikkelen die diepgewortelde inefficiënties in de toeleveringsketen kan aanpakken.
Lege kilometers betekenen minder inkomsten voor vervoerders. Het betekent hogere kosten omdat een lege vrachtwagen op de weg nog steeds brandstof verbruikt, nog steeds een chauffeur nodig heeft en nog steeds regelmatig onderhoud vereist. Als de koerier geen geld verdient, betekent dit dat de koerier geld verliest en veel ook.